söndag 26 april 2015

Smal film kräver en hel värld |

Har idag tittat på några filmer och klipp på YouTube med Jonas Mekas och Peter Kubelka. Dessförinnan såg jag om den tredelade serien om Andy Warhol The Factory People. Detta pass avslutades med att jag rasslade runt i statistiken 2009-2015 för mina filmer som ligger på Vimeo, ett av flera fönster på nätet.

Andelen spelningar från Sverige utgör bara drygt 20%. När man som jag har valt att syssla med en extremt smal slice av filmkakan så behövs det tittare från andra länder. Behövs i betydelsen motivation och uppmuntran; i ekonomiska termer handlar det bara om förlust, men rikedom av ett annat slag. 

I mitt fall dominerar USA tittarstatistiken tätt följt av Sverige. Sedan följer England, Tyskland och Indien. Därpå ett kluster av länder m.m. som Kanada, Ryssland, Australien, Italien, Frankrike, Spanien, Syd-Korea, Brasilien.

Som sagt, smal film kräver en hel värld. Och har gjort så även tidigare.

Inga kommentarer: