fredag 27 mars 2015

Diversiteter |

Det är mörkt omkring mig, skaldade Cornelis i sitt poem Apollinaire på albumet Poem, ballader och lite blues från 1970.

Just nu spelar Valentina Lisitsa Philip Glass; Glass flöden med romantiska fraseringar. Bra.

Via mail får jag bekräftat att nya böcker är skickade och därmed på väg in i mitt bibliotek. Bodil Malmstens nya dikt Det här är hjärtat är en av dem. Hon har en stadig läsekrets. Jag ingår i den.

Man kommer att skicka mig filmer. Mot betalning. Interstellar och The Imitation Game lär anlända om någon dryg vecka. Anländer gör även en Blu Ray-box från Filmform, Gunvor Nelson: Call to Mind. Fyra filmer ingår, har minst en av dem sedan tidigare. En annan av filmerna som ingår kommer jag att se längre fram. Inte nu.

Har nyligen sett diverse intervjuer/bakommaterial från Peter Greenaway's film Goltzius. Ser fram mot hans kommande film The Eisenstein Handshake (2016).

Omläsning pågår av Egenmäktigt förfarande. Spelar massmedias Hugo Raskrapporter någon roll för läsupplevelsen? Icke. Men stoff lånat/inspirerat av Roy är mer frekvent än de partier som bara nödtorftigt är maskerade.

Omläst är även Carl Henrik Svenstedts senaste bok Den lilla historien. Köpte den direkt av CH med en personlig dedikation, uppskattas. Mailade honom nyligen och gav några personliga reflektioner. Glädjer mig åt hans svarsmail.

Nu ljuder andra toner; Thåström Kom med mig från nya albumet Den morronen. Och nu ytterligare andra; soundtracket till Only Lovers Left Alive.

Tranströmer klev ut ur tiden igår, meddelades det idag. Har läst honom länge. Vi är många.

Inga kommentarer: