tisdag 30 december 2014

Gunnarsons | Inlägg 957





(Click! Foto underst: Jan H. Edvardsson) Annandag jul, mötte vännen Å. vid Björns Trädgård. Kallt. Mycket folk i rörelse vid tunnelbanenedgången; folk kom även upp från underjorden genom denna portal till tunnelriket. Rikligt med folk strömmade också nedför  trappan som leder till och från moskén på höjden på Kapellgränd ovanför Björns Trädgård.

Vi följde ljuset i form av den måttligt värmande solen; knallade Götgatan fram mot Slussen, vek av till vänster ut på Hornsgatan, flanerade Puckeln fram, kollade i gallerifönstren, jag gluttade genom den nu glasade porten i Blås & Knådahuset för att förvissa mig om att visst var det uppgång C jag hade bott på, spanade in Hornsgatan 29 C, gick över Mariatorget då frågan om fika kom upp. Blåsten hade tilltagit, fiken i närheten var bommade. Vi lät underjorden föra oss till Gunnarsons på Götgatan, detta klassiska fik från 1931 som jag frekventerat sedan barndomens tidiga 1960-tal. Dåförtiden tillsammans med mamma; en fika med en pastejmacka bedömde jag vara i paritet med ett restaurangbesök.

Bilderna ovan; två titthål mot Tiden. Gunnarsons på annandag jul, fullsatt uppe och nere, vi fick nöja oss med ett bord invid trappräcket på övre planet. Denna gång var det Å. som tag pastejmackan. Undre bilden - en blixt i nyllet när jag öppnade dörren till lyan på Puckeln; kamrat J. kom på besök från Sankt Paulsgatan beväpnad med en Canon F1 och murvelblixt. Kan ha varit 84.

Nu skriver vi det mycket sena 2014 och berättelsen rullar vidare.

Inga kommentarer: