lördag 22 februari 2014

Mornington Hotel 06:00 am | The Overlook Hotel

(Click!) I did it again - såg om Stanley Kubricks film The Shining. En mycket hållbar film som mer än väl tål - och bör - ses om många gånger.

Anledningen till att jag ännu en gång såg om den var att jag nyss läste en text av Lotta Lotass i hennes senaste bok Varia - Sken, tidigare publicerad i Subaltern, nr 3, 2008.

I Sken lotsas läsaren i ett väl uttänkt textflöde ut och in i The Overlook Hotel, genom korridorerna, rummen, miljöerna, detaljerna, geometrierna, mönstren. Somligt upprepas, miljöer återkommer. Referenser till Freud, Kubrick, berättelserna kring inspelningen, enkannerligen miljöbyggena i The Shining, bl. a. hämtade från bonusmaterialet till DVD-utgåvan från 2007. I den Blu-rayversion jag har finns ytterligare sevärt bonusmaterial. Texten kopplar även till Alain-Robbe Grillets manuskript/roman till Alain Resnais film Last Year at Marienbad - en annan filmpärla i mitt stora, fysiska filmbibliotek. Jag har även lyckats fånga ett originalexemplar av boken från Grove Press 1962.

Filmen The Shining är sedan länge kult. Webben dräller av olika ingångar. 2012 kom dokumentärfilmen Room 237 av Rodney Ascher. Häri återfinns många olika tolkningar av filmen - en del är intressantare än andra.

Snart ska jag återigen se om Last Year at Marienbad. Jag har sagt det förut: bra saker ska man återvända till. Läs om, se om, lyssna igen.

Inga kommentarer: