måndag 30 juli 2012

Ett steg framåt | Två steg bakåt

Så ser det ut. Jag hade tre filmer för prövning på Folkets Bio inför höstens förfilmsprogram men ännu inget svar. Men det är ändå avgjort; programmet för hösten är lagt och inget bidrag från Pretto film är med. Ett inskickat bidrag till Rimini Film Festival kom inte heller med. Så ser det ut. När det gäller film måste jag söka upp arenor som är mer anpassade för mina filmer.

Å andra sidan; jag är Veckans konstnär på Konstkvarteret med start idag. Jag har ett fotografi med i världens största curerade webbaserade konstutställning. Några positiva kommentarer dyker upp då och då för både filmer och fotografier, både på mina svenska och internationella sajter.

Det jag gör är alltid i första hand för min egen skull; jag försöker visualisera sådant som intresserar mig. Om det sedan kan ge något för någon annan så är det en bonus - som man brukar säga. Men inte mindre sant.

lördag 28 juli 2012

Tid och medvetande |

Jag fortsätter min läsning av The End of Time av Julian Barbour och Andrej Tarkovskijs dagböcker, Martyrologion. Fortsatt bra båda två och med beröringspunkter. Även Tarkovskij intresserade sig för tid ur olika aspekter. 8 februari 1976 skriver han: Jag är övertygad om att tiden är reversibel. I varje fall är den inte rätlinjig.

Barbour för in medvetandet som en avgörande del av sina resonemang kring tiden. Detta är intressant jämfört med andra teorier.

På ett långt simplare plan är jag medveten om tidens gång, dvs den som inte finns enligt Barbour. Min semester tickar; i morgon kväll har två veckor förflutit av denna dyrbara imaginära materia.

torsdag 26 juli 2012

Man ? Nature | Bonusmaterial

Klar luft i september 2008; Plattan och vattnet kring Stadshuset utgör miljöerna för filmen. Tankegodset som binder ihop kommer från George Perkins Marsh men framför allt från undertecknad.

''The object of the present volume is: to indicate the character and, approximately, the extent of the changes produced by human action in the physical conditions of the globe we inhabit; to point out the dangers of imprudence and the necessity of caution in all operations which, on a large scale, interfere with the spontaneous arrangements of the organic or the inorganic world; - - -''

George P. Marsh, 1863: Man and nature; or, Physical geography as modified by human action.

Agriculture uses far more freshwater than any other human endeavor, typically from 70 to 90 percent of freshwater supply.

Man has from the beginning constructed buildings, developed artifacts, art, invented religions and war – it’s only the scale that have increased.

But – the scale is crucial. The future will come - with, or without, humankind. That is the true face of Nature.

tisdag 24 juli 2012

Konstkvarteret | Veckans konstnär

För andra gången sedan jag blev medlem på Konstkvarteret för två år sedan har jag av redaktionen blivit vald till Veckans konstnär. Detta infaller vecka 31, dvs med start måndag den 30 juli. I denna cybervärld, som ännu så länge dominerar mina arenor, innebär detta en veckas exponering på Konstkvarterets startsida.

Konstkvarteret uppges vara Sveriges äldsta internetgalleri och här finns en mängd olika konstnärliga uttryck presenterade i varierande material och tekniker. Sajten ingår i kulturportalen KULTUR1 som bl.a. har en länkkatalog där Pretto film finns med.  

måndag 23 juli 2012

Bio Pretto | Nypremiär av Man ? Nature


Production year 2008/2009. Length 12 minutes.

Even sustainable development is the white man's dream - everything has a price.

In 2008, for the first time in world history, more than 50 percent - 3.3 billion - of all humans were living in cities. And remember: water is life.

This short film from Pretto film is compiled from two other short films; Urban People and Water, filmed in the central areas of Stockholm. In this compilation I have made a framework with three blocks of text and two soundscapes. One of the main questions the film raises is: Is it possible to separate Nature from Man at this point in the history of evolution? Nature - from the dawn of Man, under the influence.

This film was my contribution to The Verner Herzog Competition on Shooting People in August 2009.

söndag 22 juli 2012

On the Move | Slide Show

(Click!) En eftermiddag i maj 2010; stenbalustradens väktare vandrar långsamt bort.

Ett tips för den som vill titta på bilderna i min portfolio på Saatchi Online är att använda denna funktion - slide show. Kan startas och stoppas alternativt välja bilder fritt från bildlisten nederst på sidan. Snabbast och ger största bildformat.

lördag 21 juli 2012

Saatchi Online | Strindberg 2012

Peter MacGill. (Photo by kind permission of Saatchi Gallery.)

Av en händelse var jag inne på Saatchi Online 09.00 svensk tid då dagens curator presenterades tillsammans med sin kollektion. Under 24 timmar finns nu ett av mina fotografier särskilt framlyft inom ramen för satsningen 100 Curators 100 Days! Därtill världens största webbaserade curerade konstutställning. Peter MacGill är dagens curator och har gjort det för mig oväntade valet av Pretto films officiella fotografi för Strindbergsåret 2012.

''Peter MacGill is the president of Pace/MacGill Gallery, New York, which was founded in 1983 by Arnold Glimcher, president of The Pace Gallery, Richard Solomon, president of Pace Editions, and Peter MacGill. Pace/MacGill represents the Estates of Harry Callahan, Irving Penn, Alfred Stieglitz, John Szarkowski and Gary Winogrand, as well as the work of Richard Benson, William Christenberry, Chuck Close, Robert Frank, Emmet Gowin, Paul Graham, Hai Bo, Josef Koudelka, Richard Misrach, Judith Joy Ross, Lucas Samaras, and Hiroshi Sugimoto, among others.'' Saatchi Online

''One of the world's leading photography galleries, Pace/MacGill has been dedicated to advancing fine art photography for almost 30 years. Known for discovering artists, representing masters, and placing important collections and archives into major public institutions, Pace/MacGill has presented some 200 exhibitions and published numerous catalogues on modern and contemporary photography. Founded in 1983 by Peter MacGill, in collaboration with Arne Glimcher of The Pace Gallery and Richard Solomon of Pace Editions, Pace/MacGill is located at 32 East 57th Street in New York City.'' Pace/MacGill Gallery

Att ha fått ett av mina fotografier valt av detta stora fotogalleri i New York är givetvis mer än trevligt. Som så ofta, när någon annan väljer, blir det lite oväntat för en själv.

Det blev det för stunden enda studiofotot, plåtat under julledigheten 2012 i Studio 1, dvs badrummet. Där arrangerades bilden med föremål från hemmet; en enkel upplaga från tiden av Röda rummet, en billighetsupplaga från tiden av Svenska öden och äfventyr, mässingsljusstake från Gusum, tändsticksask från Strindbergsmuséet, ett äldre pressglas med felaktigt valt innehåll (syns inte), hemvävd duk från sekelskiftet 1900 och snarlik den som ligger i Blå tornet - allt detta mot en bakgrund av ett svart lakan som kommit väl till pass många gånger vid både foto- och filmarbete. Bilden monterades sedan mot en inscannad bakgrund som togs från innerpärmen till Svenska öden och äfventyr.

 Här är en direktlänk till MacGills urval!





fredag 20 juli 2012

100 Curators | Saatchi Online | Very Soon!

Fick ett mail i förmiddags från Rebecca Wilson, Director of the Saatchi Gallery, London, som annonserade att mitt fotografiska verk blir synligt under helgen, dvs lördag eller söndag - så håll utkik! Jag mailade tillbaka och ställde frågan om att få använda Saatchis foto på min blogg av den för mig ännu okände (men nu betydligt mer inringade) curator i vars urval jag ingår. Prompt kom svar; ok. Sympatiskt. Om jag lovade att sprida det goda ordet - och det gör jag ju.

Vem är nu denna curator som med säker blick valt ett fotografi som jag ännu inte vet vilket det är? Vare sig det blir lördag eller söndag så innebär detta att 'min' curator är en av de namnkunnigaste tillika namngivna i Saatchis pressmeddelande.

Lördag - Peter MacGill, President Pace/MacGill Gallery i New York, grundat 1983. Han bedöms vara ''one of the most important contemporary photographic gallerists''.

Söndag - Catherine Hug, curator på Kunsthalle Wien. Arbetat med utställningar, events och video.

Använd denna länk för att komma till 100 Curators 100 Days.

Läs gärna pressmeddelandet i sin helhet.

''Saatchi Online launches world's largest online exhibition created by top curators from around the world.''

torsdag 19 juli 2012

The End of Time | Julian Barbour

Den beställda volymen hämtades ut i går. Läsningen har påbörjats. Denne engelske fysiker hävdar alltså att tiden inte finns. Boken kom ut 1999, Oxford University Press, och utgör ett försök till förklaring.

För stunden vill jag bara delge ett citat från en recension: The orderly flow of events may really be as much an illusion as the flickering frames of a movie. And according to independent physicist Barbour's new book, even the apparent sequence of the flickers is illusory. - Time

The New York Times | 100 Curators 100 days

I dagens blaska står att läsa om Saatchi Onlines senaste projekt. Detta nätgalleri öppnade för sex år sedan. 100 Curators är det första projektet sedan nätgalleriets nya chef tillträdde, Margo Spiritus. Idén kom från Saatchi Gallery's vd, Rebecka Wilson. Hon har även varit delaktig i valet av curators. Det finns omkring 60 000 konstnärer runtom i världen på nätgalleriet, så att plockas ut bland de 1000 som Saatchi vill låta göra reklam för nätgalleriet känns kul.

Läs The New York Times artikel av den 18 juli 2012 här!

Denna kvälls ultimata soundtrack är Anna von Hausswolffs nya album Ceremony - så bra! Läs recensionen i dagens DN. Läs även intervjun från den 10 juli. Här en Spotifylänk:
Anna Von Hausswolff – Ceremony

onsdag 18 juli 2012

Saatchi Online | 100 Curators | Start i dag

Nu har Saatchi startat sin genomgång av 'emerging artists'. De senaste dagarna har jag varit inne på sajten för att ladda upp fotografier, justerat äldre material osv - men höll på att missa att de har startat i dag!

Bege er således dagligen till Saatch Online - 1000 konstnärer lyfts fram under 100 dagar, tio om dagen. Det som visas är ett verk av varje utvald konstnär i en kollektion om tio verk tillsammans med en presentation av dagens curator. Någon av dagarna dyker ett av mina fotografier upp, utvalt av någon curator som jag ännu inte vet vem det är. Mer material från varje deltagare finns att klicka fram, om det dyker upp någoting man tycker om. 99 dagar återstår!

''Welcome to the largest online art exhibition created by curators from the most prestigious museums and galleries around the world.'' Saatchi Online

Watchtower | Bonusmaterial

Den första idén dök upp under en utställning på Kulturhuset på våning 5, i ett rum med obehandlade betongväggar, som inte då användes för aktuell utställning - men som i detta nu används som en del av uställningen Street Smart. Väggen hade många hål i sig av skruv och plugg - som skotthål. Det var denna bild som födde en idé om att göra någonting där denna vägg skulle ingå. Därför tog jag ett foto på väggen. Jag tänkte: Det kan vara bra att ha.

Sommar i stan, en promenad på mitt gamla Söder kring Lundaparken. I anslutning till parken ligger ett antal bostadshus av olika typ och format längs med Skinnarviksringen. Där passerade jag vid en av ingångarna till parken ett lusthus i betong. Trots sommarvärmen och de gröna lövverken som omgärdade byggnaden fick dess form och material mig att associera i helt andra riktningar och koppla ihop byggnaden med väggen från Kulturhuset. Där och då föddes filmen, sommaren 2009.

Formen för filmen blev given genom att utgå från dessa två stillbilder. Lusthuset/vakttornet skakades liv i och kompletterades med ett ljudlandskap tillsammans med egen electronica och namn på olika sorters läger från 2:a världskriget och fram till idag.

Filmens andra del består av betongväggen mot vilken ett antal svartvita stillbilder hämtade från släktalbumet visas och försvinner på ett sätt som för de flesta leder tankarna åt ett visst håll. Samtidigt: en grå betongvägg och porträttbilder från tidigt 1900-tal är vad vi ser. Men ljudet leder oss i en viss riktning. I denna sekvens använder jag även skärpan mevetet; i början är väggen oskarp men skärpan ökar under hand.

I filmens tredje och avslutande del, en sorts upplösning, möter betraktaren de verkliga miljöerna med plats och tid angivna. Till denna sekvens hör även sluttexterna inklusive filmens titel. Dessa bilder beledsagas med samma electronica som tidigare i filmen, men nu utan kompletteande ljudlandskap.

Den bild som avslutar filmens andra del, streckfiguren, fotograferades kring Färgfabriken, Liljeholmen. Vid denna tid pågick en husockupation, se bilder här nedan. (Click!)



måndag 16 juli 2012

Bio Pretto | Nypremiär av Watchtower

Med start i dag så presenteras varje måndag en kortfilm från Pretto film - så långt lagret räcker. Första filmen som får nypremiär direkt här på bloggen är Watchtower från 2009.

Filmen är sju minuter lång och är på ett plan ett sorts krigsdrama som genom bild, text och ljudlandskap förflyttar betraktaren till en osäker plats, varierande i tid och rum. Beroende på betraktatens egna preferenser och minnen så skapas en filmupplevelse som skiljer sig åt mellan olika betraktare. Ljud, text och bild antyder ett sammanhang som växlar mellan då och nu. Filmen avslutas med en sekvens som ger ett annat perspektiv på det vi nyss har sett.

fredag 13 juli 2012

Saatchi Online |

Hundra dagar av utvald konst - varje dag lyfts tio konstnärer fram från nätgalleriet Saatchi Online av en curator, en ny för varje dag. De kommer från hela världen, olika gallereir och muséer. Under en av dessa 100 dagar är jag en av de tio. Start i slutet av månaden. Information om konstnärerna går även ut till samlare och regelbunda köpare av konst via Saatchi, till sociala medier och övriga medlemmar av Saatchi Gallery. Håll utkik!

torsdag 12 juli 2012

Tarkovskij | Universum

Jag befinner mig i Ryssland. Det är tidigt 1970-tal; en ständig kamp mot kommittéer, politruker och  medarbetare med tvivelaktig karaktär. En kamp för att få filma. När filmen är klar för att att få den visad och sedan att få den visad och distribuerad utan att vitala scener klipps bort av politiska och andra dunkla skäl. Mängden av att-göra-listor, filmidéer, rollbsättningar, hemfix. Allt ryms i Andrej Tarkovskijs 1000-sidiga dagbok, så som den nu har publicerats i volymen Martyrologion. Året är 1972, hans film Solaris är klar och har visats i Cannes.

Jag har i flera år plågats av vissheten om att människan kan se fram mot de mest fantastiska upptäckter på tidens område. Vi vet mindre om tiden än om någonting annat.
Universums principer och drömmen om tiden är viktiga även för mig och inspirerar mina filmer och fotografi. Jag håller fortfarande på att läsa en bok om strängteorin. En enkel bok, om det nu finns. På ingång till handbiblioteket är The End of Time av den engelske fysikern Julian Barbour som hävdar att tiden inte finns; allt är en räcka av alternativa, statiska positioner (min förenkling). Sinnesretande.

onsdag 11 juli 2012

Uppdaterad profil | Saatchi Online

Jag har uppdaterat min profil på Saatchi Online; utökat och samlat informationen som rör fotografi, video, screenings, böcker m.m. Information om ytterligare aktiviteter följer.

lördag 7 juli 2012

Photo Suite | Container






(Click!) En serie bilder tagna 2009 i det gamla industriområdet kring Färgfabriken. Nu processade i ett svep utifrån gamla och nya idéer med det slitna samlingsnamnet Container. Min vana otrogen har jag bildbehandlat mer än vanligt. Normalt använder jag bara gamla analoga justeringar, om än i digital form. 2009 pågick i området en husockupation. Andra fotografier, och även filmade sekvenser, från denna miljö ingår i några av Pretto films kortfilmer.

För att se bilderna i större storlek (ett måste) - klicka på valfri bild.

Konst+Arkitektur | Maria Lantz

(Click!) Pretto film gratulerar Konstfacks val av ny rektor.  

Filmkonst No | 132

Denna prenumerantleverans damp ner i brevlådan i veckan. En bok med fotografier av Ola Kjelbye som visar interiörer, medverkande och andra från Göteborg International Film Festival 2012. Fotografier tagna med olika kameror och olika exponeringstider, ofta mycket långa.

Baksidestexten: One could say that I have tried to explore time; exposing an entire film, a short press conference, a walk in the streets, a public release from the theater and so on. In a way I have tried to make photogaphy and film come a little bit closer together, and still it's up to the receiver to make the image moving in time. An unwritten manuscript from daily life.

Ett gott uppdrag i Pretto films environger, en bra fotobok. Titeln är fyndig; Still Film. Men titeln stör mig också. Arbetstiteln på min foto- och textbok under arbete är Den stilla filmen. Jaja. Goda  idéer används.

torsdag 5 juli 2012

AIVA 2012 |

I år gick den första konstvideofestivalen av stapeln i Ängeholm, AIVA. Main curator var Anders Weberg. Tyvärr visades inte något av Pretto films två inskickade bidrag; Falling och Imperceptibly Shifts Everyday Life Its Face. När jag nu har tittat igenom antagna bidrag så borde jag ha skickat ett annat av mina videoverk - Watchtower. Kanske. Nå, för den som vill, besök gärna AIVA:s hemsida och se vad som snurrade på festivalen den 26-28 april 2012. Finns några trevligheter där.

tisdag 3 juli 2012

The Official Pretto film Channel |

Den återfinns på YouTube. Det ska vara kanal, annars blir inte IMDb nöjda, till exempel. Samtliga kortfilmer från Pretto film kommer inom kort att vara synliga där, förutom på Shooting People. Liksom på Vimeo, om jag lyckas återskapa mitt konto där.

måndag 2 juli 2012

Max Richter | Future Self



En film om ett projekt - med musik av den engelske kompositören Max Richter, en favorit.