torsdag 14 juni 2012

Girl With a Hair Brush |

I veckan fick jag en kommentar på denna bild från en konstnär i Bulgarien via Saatchi Online; Nice work!

Varför fotograferar jag? Sedan länge är det ett utforskande av de miljöer som jag rör mig i. Dokumentärt? Nej. Oftast inte. Jag tror att jag snarare väljer motiv som står i samklang med min sinnesstämning för stunden. Eller, som bilden ovan från Estland 1994, där jag efteråt letat efter ett uttryck i färgen som närmar sig min känsla av platsen och motivet, då för snart tjugo år sedan.

Jag hör till dem som hävdar att varje fotografi är ett självporträtt - om det är ett foto som har tagits med ett visst mått av allvar och därrmed lyckats länka samman platsens 'mood' med fotografens sinnesstämning.

Kvällens soundtrack är ett återkommande; The Tallest Man On Earth, samtliga album. Nice!
Ett smakprov via Spotify: The Tallest Man On Earth – The Drying Of The Lawns

Inga kommentarer: