lördag 4 februari 2012

Anders Grönros | Peter Pohl

Agnes Cecilia och Glasblåsarns barn - bra filmer av en mycket engagerad regissör.

När jag såg hans senaste film, Jag saknar dig, blev jag under eftertexterna påmind om min tid som medlem i Sollentuna filmklubb under tidigt 80-tal. Grönros är född i Sollentuna kommun, för övrigt.

Boken som filmen Jag saknar dig bygger på är skriven av Peter Pohl och Kinna Gieth. Peter Pohl hade gjort många smalfilmer vid sidan av skrivandet och var också medlem i filmklubben. Jag och kompisen H hamnade snabbt i en grupp som tillsammans skulle göra en klubbfilm. Plötsligt befann vi oss hemma hos Pohl i hans villa och planeringsarbetet drog igång. I källaren (eller nedervåningen?) hade han sitt filmrum. Vi tittade på några av hans filmer som inspiration. Men eftersom H och jag hade gått med i klubben främst för att kunna hyra deras utrustning - professionellt klippbord och belysning - så drog vi oss ur, vilket orsakade en del muttrande. Klubbfilmer var viktiga och deltog i festivaler. Just Sollentuna filmklubb var framgångsrik i sådana sammanhang. Men vi hade en egen film som redan var under arbete och som vi också slutförde under vår tid i klubben - Vägen ifrån.

Ännu en historia från den yttersta periferin.

Inga kommentarer: